Home   /   Interviews   /   Interview Dennis Nijenhuis, Grolsch

Interview Dennis Nijenhuis, Grolsch

Interview Dennis Nijenhuis, Grolsch

Functie: Head of Category Strategy bij de Grolsche Bierbrouwerij

Zo’n lekker biertje kom niet vanzelf bij u aan de bar/tafel of bij u thuis in de koelkast, er gaan veel stappen aan vooraf. Veel meer mensen dan u denkt zijn werkzaam in de biersector, van het brouwen en vullen, de verkoop tot de distributie. Om bezoekers van onze website Brouwerijtour.nl betere inzichten te geven in de wereld van het bier interviewen wij ongeveer een keer per maand een persoon die werkzaam is in de biersector. In het eerste interview bijt Dennis Nijenhuis als Head of Strategy werkzaam bij Grolsch het spits af.

Datum: 28-05-2021

- Naam, functie en brouwerij?

Dennis Nijenhuis, Head of Category Strategy bij de Grolsche Bierbrouwerij

- Waaruit bestaan je werkzaamheden?

Het is goed om te vertellen dat bij de Grolsche Bierbrouwerij de marketingafdeling is opgedeeld in vier teams, te weten Grolsch, overige merken zoals Peroni Nastro Azzurro en Viper, marketing operations en categorie/strategie. Ik geef leiding aan het laatstgenoemde team, dat bestaat uit gemiddeld 13 personen. Wij richten ons voornamelijk op onze klanten middels: insights (o.a. markt- en klantonderzoek), category management en CRM (customer relationship management). Als Head of Strategy rapporteer ik aan de Marketing Director en bepaal ik mede de korte- en langetermijnstrategie van onze brouwerij. 'Insights' of inzichten in het Nederlands bestaande uit verkoopdata, kwalitatief en kwantitatief onderzoek speelt daarin een grote rol. De category managers trachten ons mooie portfolio zo breed mogelijk verkrijgbaar te maken, in samenwerking met het sales team. Als Grolsch zijn wij verantwoordelijk voor de verkoop van de biermerken uit onze portfolio in Nederland, de bekendste merken zijn Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Asahi Super Dry, Pilsner Urquell, De Klok, Grimbergen en Viper (hard seltzer).

Opmerking redactie: Grolsch is als onderdeel van het Japanse Asahi Group verantwoordelijk voor de verkoop van alle bieren uit de portfolio, niet alleen Grolsch. De verkoop van Grolsch en overige merken buiten Nederland valt niet onder de verantwoordelijk van de brouwerij uit Enschede, uiteraard wordt er wel nauw samengewerkt met Asahi collega’s in het buitenland. De kennis van Grolsch is onmisbaar bij de verkoop over de grenzen.

- Wat is het leukste aan je werk?

De verscheidenheid aan taken maakt mijn werk zo leuk, het is heel divers. We staan telkens weer voor nieuwe uitdagingen en het is ontzettend leuk deze met het team op te pakken. In mijn rol als Head of Strategy probeer ik met een helikopterview alles in goede banen te leiden. Het werk bij Grolsch is dynamisch, dat spreekt me aan. Er is van alles te doen, van rapportages tot nieuwe interessante projecten. Van retail tot horeca en van afstemming met Europa tot een nieuwe Grolsch bierwereld in een winkel. De periode maart tot eind zomer besteed ik veel tijd aan onze strategie, voor de korte termijn en lange termijn.

- Hoe is het om te werken voor een groot bierconcern (Asahi Group Holdings)?

Sinds 2016 maken we onderdeel uit van Asahi Group Holdings, waarvan het Europese hoofdkantoor zich in Praag bevindt. Daarvoor waren we onderdeel van SAB Miller, dat is overgenomen door AB Inbev. Het onderdeel uitmaken van een groot bierconcern geeft een extra dimensie aan je werk en dat zie ik als iets positiefs. Qua strategie moet je er natuurlijk voor zorgen dat je op een lijn zit met de algehele strategie, maar daarbinnen hebben we relatief veel vrijheid om onze doelen te behalen. Uiteraard gaat wel alles in overleg. Er wordt over onze schouders meegekeken, op een positieve manier.

Je kunt het zo zien, de ambitieuze doelen van het moederbedrijf worden gecombineerd met de uitgebreide kennis en kunde van ons bedrijf. Kennis van de markt is ontzettend belangrijk om succesvol te zijn in een land. Als er veel ideeën of initiatieven zijn, bepalen wij wat er gebeurt en waar de focus komt te liggen. Tegelijkertijd lijken de biermarkten ook veel op elkaar (“universal shopper beliefs en trends”), overal in Europa zie je bijvoorbeeld de opkomst van speciaalbier en alcoholvrij. Het is voor ons heel positief dat Asahi zo veel waarde hecht aan kwaliteit, onderzoek, innovatie en de lange termijn. Daarvan plukken wij de vruchten. Daarnaast is het contact met collega’s in andere landen zeer waardevol, we leren van elkaar.

Globale initiatieven zoals de samenwerking met het Formule 1 team Aston Martin ter promotie van Peroni Libera 0.0% en de introductie van Viper geven ons een echte boost. Viper is een hard seltzer. Wat is hard seltzer? Simpel: sparkling water with a bite. Viper is een heerlijke mix van bruiswater en alcohol in de smaken limoen en cranberry, leuke bonus: maar 96 calorieën.

- Waarin is Grolsch anders dan andere brouwerijen?

Typisch Grolsch is voor mij de iconische beugelfles, die er al een hele tijd is en ook altijd zal blijven. De uitspraak “ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe” van brouwer Theo de Groen zegt eigenlijk alles. Toen Nederlandse brouwers massaal overstapten op de Bruine Nederlandse Retourfles (BNR) bleef Grolsch vasthouden aan de klassieke beugelfles. Grolsch is een eigenzinnig bier, je proeft het karakter.

De regionale binding met het oosten van Nederland is natuurlijk ook typisch Grolsch. Geen enkele Nederlandse brouwer heeft zo'n sterke thuisregio, wij hebben in Twente en de Achterhoek een marktaandeel van circa 70%! Dat is echt ongekend en een kracht van waaruit we kunnen groeien. De positieve feedback die we krijgen op succesvolle samenwerkingen in retail en horeca is ook iets waar ik trots op ben.

- Nederlandse horeca is relatief duur, bier in supermarkten (promotie) is goedkoop, hoe kan dat?

Laat ik het zo stellen, de prijs in de horeca is een eerlijke prijs die natuurlijk niet alleen bestaat uit de inkoop van het bier, dat is slechts een fractie. In de horeca betaal je ook voor de mooie locatie, het gastvrije personeel en al het andere. In de supermarkten kun je zeggen dat de prijs relatief laag is en dan heb ik het over de prijs voor een krat bier in de aanbieding, een prijs van 10 euro is in Nederland gebruikelijk.

In Nederland zijn supermarkten tientallen jaren terug begonnen met bierpromoties, dat is vervolgens nooit meer weggegaan en consumenten zijn eraan gewend geraakt. Bierpromoties worden ingezet door retailers als “traffic builders” in de hoop dat zij niet alleen bier kopen, maar hun hele karretje vullen met boodschappen. Dit effect staat niet vast, toch blijven supermarkten en ook bierbrouwers eraan vasthouden. Vergeet niet dat kratten bier van ieder willekeurig A-merk circa 8x meer worden verkocht in de promotie. Overigens gaat het preventieakkoord dat op 1 juli 2021 in werking zal gaan hoogstwaarschijnlijk een einde brengen aan de stevige bierpromoties in Nederland. Aanbiedingen in de retail worden beperkt tot maximaal 25% korting van de reguliere prijs.

- Welke ontwikkelingen vallen jou op in deze coronatijden?

De ontwikkelingen die we zagen voor corona zijn voortgezet, dat wil zeggen de pilsmarkt krimpt, alcoholvrij (0%) en speciaalbier groeien hard. Op dit moment is speciaalbier heel groot, in de retail wordt wel 30% tot 50% meer verkocht. Nu de horeca gesloten is creëren mensen thuis hun eigen genietmoment. Een deel van het geld dat niet kan worden uitgegeven in de horeca wordt besteed in de retail voor thuisconsumptie. Iets wat de komende tijd zeker gaat groeien is hard seltzer met een brede distributie in de horeca en retail. Het gaat heel druk worden in dit segment.

Als Grolsch hebben wij tot slot duurzamehoreca.nl gelanceerd, een B2B platform ter ondersteuning van de horeca in Nederland. Het is een hele relevante tool voor horecaondernemers, zeker als straks alles weer open kan! Duurzamehoreca.nl is een innovatief, online platform die horecaondernemers ondersteunt met selfcare, data, duurzame initiatieven en data-analyses. Het geeft Grolsch een platform waarmee zij ook in de periode na Covid-19 in staat is horecaondernemers te ondersteunen én nieuwe klanten te werven.

- Wat is je favoriete bier van Grolsch en daarbuiten?

Grolsche Weizen. Daarbuiten (buiten Grolsch), drink ik graag een Pilsner Urquell!

Keuzevragen

Beergarten of Ierse pub? Beergarten
Weizen of witbier? Weizen
Trappist of American craft beer? Trappist
Flesje bier of blikje bier? Flesje
Bud (USA) of Budweiser Budvar? Budvar
Heineken of AB Inbev? Asahi 😉
Oktoberfest of carnaval? Oktoberfest

Wij danken Dennis voor zijn enthousiaste verhaal en de nieuwe inzichten in de biermarkt!


Tags


Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn en uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"E-mailadres niet geldig","url":"Website is niet geldig","required":"Verplicht veld ontbreekt"}

Meer interviews

Interview Dennis Nijenhuis, Grolsch

Interview Dennis Nijenhuis, Grolsch
>